Slöjd och svenska gjorde avtryck i Uppsala
Foto:

Slöjd och svenska gjorde avtryck i Uppsala

På Valsätraskolan i Uppsala jobbade man under våren 2013 med svenska och slöjd i kombination. Projektet Att göra avtryck – det man säger spelar roll ville få eleverna att reflektera över sig själva och sina handlingar när orden fått fysisk form genom slöjden.

Eleverna, 125 barn i årskurs 5 och 9, funderade över vad som var viktigt i livet och valde ord utifrån frågor som: Vem är jag, hur ser andra på mig och hur berättar jag om mig själv? Tillsammans med ordinarie slöjdlärare och svensklärare samt inkallade slöjdare fick orden fysisk form.  Man arbetade med tekniker som trådtjack, broderi, karvning och plåtslagning.

Projektet tog tre dagar i anspråk i en vecka under vårterminen 2013. Till en början var lärarna skeptiska eftersom tid är en bristvara i skolan, berättar Marie Fagerlind som är rikskonsulent inom hemslöjden för barn och unga.
– Men flera lärare var och lyssnade när författare och slöjdare föreläste på den första projektdagen. Framför allt var det de lärare vars elever skulle haft ordinarie lektion. Jag tror att de var nyfikna och ville veta vad deras elever gjorde. Jag tror att lärare är i behov av impulser utifrån ibland.

Projektdagarna startade med att eleverna fick se ett bildspel med slöjd och musik. Slöjdarna berättade om sitt område och författaren Anna Ehn föreläste kring temat Att välja sina ord. På efterföljande svensklektioner tog eleverna fram  sina egna ord som de under slöjdardagen jobbade fram i olika material. Ord som till exempel respekt, fri, gemenskap och vinnarskalle.

– Jag tror själva processen är viktigast, säger Marie Fagerlind, att man bearbetar orden. Man kanske befäster ett viktigt ord som till exempel "fri", genom att noga leta rätt på till exempel grenar som liknar ett F, ett R osv. Man barkar grenarna, gör dem fina och gör ordet viktigt. Eller så kanske man lämnar ett ord bakom sig. Om man valt ordet "elände" så jobbar man med det, slipar och färglägger och sedan är det avklarat.

När orden var färdiga sattes de upp i och utanför biblioteket på skolan. Slöjdarna monterade orden tillsammans med eleverna. Ovanför dörren till skolans personalrum hänger nu orden Carpe diem.

Kontakt: Marie Fagerlind
E-post: Marie.fagerlind@nfh.se
Telefon: 08-681 65 53



2013-11-11 | Läsfrämjande berättande skrivande Musik Slöjd hantverk design 10-12 år 13-15 år