Barn spelar teater. Foto: Scanpix. Obs! Barnen på bilden har inget med projektet i Stureby att göra.
Foto:

Drama inkluderar i Stockholm

Sturebyskolan i Stockholm har under många år kört drama i skolan. Jordi Almeida är lärare i engelska och spanska men också skådespelare och dramapedagog. Teatern är ett konkret verktyg att inkludera nyanlända, menar han.

Mycket handlar om professionalism när Sturebyskolan jobbar. Jordi Almeida gör klart för eleverna att de är beroende av varandra i gruppen. Alla har en uppgift och för att det ska fungera måste var och en göra sin uppgift. Parallellt med ensemblegruppen finns en producentgrupp som sätter upp facebooksida och sköter andra producentuppgifter.

Jordi Almeida tar in frilansskådespelare för att jobba med eleverna. Det får eleverna att känna att det är på riktigt. Samma sak när det är dags för premiär. Det sker alltid på en riktig teater, Stadsteatern, Orionteatern eller Dramatens Elverket till exempel.

– Jag berättar för dem att de kommer att få jobba med proffs, att jag tänker behandla dem som kapabla individer och att det nu hänger på dem om det ska lyckas. I själva verket har de redan lyckats i mina ögon bara genom att ha tagit sig igenom processen som leder till en produktion, säger Jordi Almeida.

– Det är underbart att se hur eleverna plockar fram sina bästa egenskaper som de ibland inte inser att de har. De tar ansvar, stöttar och tar hand om varandra. Den här känslan spiller liksom ut i korridorerna på skolan. En elev i dramagruppen i årskurs 9 kramar om en elev i årskurs 7, från samma ensemble, och frågar hur hen mår. Leendet som sen sprider sig eleverna emellan är fantastiskt att få bevittna. Projektet handlar inte om att eleverna ska bli skådespelare. Det handlar om att sättet de arbetat på är något jag är övertygad om att de har med sig resten av livet, oavsett vad de väljer att göra i framtiden. Förhoppningsvis blir de inte bara sedda utan ser andra också. De gör sig hörda men lär sig också lyssna.

Resultaten av språkträningen i dramasalen kommer fort, berättar Jordi Almeida. Från att ha suttit i grupper var för sig i skolkorridorerna blandas grupperna och de hänger med varandra, repar scener, diskuterar i biblioteket, spelar kort osv. Eleverna får något konkret att arbeta med.

– Jag tycker om att jobba fort. Det handlar mycket om hastighet, att inte tänka efter så mycket utan göra. Plötsligt har eleverna gjort något de inte trodde var möjligt. Från att inte kunna ett ord svenska talar några språket på fyra månader.

Jordi Almeida illustrerar hur den fysiska teaterscenen fungerar som ett konkret verktyg att skapa relationer.

– Jag brukar låta eleverna skriva lappar vem de vill jobba ihop med i dramagruppen, en chans att få jobba med någon annan än sin bästis. Flera skriver att det inte spelar någon roll med vilka de får jobba med . Men en svensk kille Marcus, skrev Arif på sin lapp och Arif från Afghanistan skrev Marcus på sin. De kände inte varandra sedan tidigare, hade aldrig pratat med varandra men båda hade sett den andre på scenen och nu ville de jobba ihop.

Fotnot: Marcus och Arif har andra namn.

Kontakt
Jordi Almeida
Lärare Sturebyskolan Stockholm
E-post: jordi.almeida@stockholm.se



2016-06-08 | Teater cirkus drama 13-15 år