Elever agerar i läkarrockar
Foto:

Doktor Proktor sätter fart på läsprojekt

Under flera år har biblioteket i Söderköping samarbetat med grundskolan, kulturskolan och lärare från gymnasieskolan. Samarbetet kallas Vetenskaparna och syftar till att öka intresset för naturvetenskap i olika läsprojekt. Tillsammans med klasser i mellanstadiet gör de en fördjupad läsning av en bok, laborerar och dramatiserar berättelsen.

Under läsåret 2013/2014 läser eleverna Jo Nesbøs bok Doktor Proktors pruttpulver. Under fem veckor låter de sig inspireras av boken. Startskottet går på biblioteket då projektet och boken presenteras för eleverna. Målet är att väcka nyfikenhet och läslust, vilket biblioteket gör genom att ge ledtrådar till boken via de fem sinnena. Barnen luktar, ser, känner, hör och smakar på saker som finns i berättelsen.

På biblioteket läser man första kapitlet innan boken lämnas till läraren för högläsning i klassrummet. Därefter följer två träffar med Vetenskaparna på gymnasiet. Peter Lindström, en av vetenskaparna, berättar:
– Vi gör experiment som inte alls blir som vi tänkt oss. Men med lite fantasi, påhittighet och rätt attityd blir allt spännande och lärorikt! Förresten vem bestämmer vad som är rätt och fel, snyggt och fult? Vi pratar om vetenskapskvinnor och män som fått nobelpris för sin förmåga att ta hand om och förstå det som ser ut att vara fel och galet.

– Sen det där med pruttpulvret, funkar det och varför är det så roligt att säga prutt? Vi spelar in alla piniga ljud vi kan hitta och sen tittar vi på om det går att höra skillnad på ett pinigt och opinigt ljud.

När eleverna kliver in i den fjärde veckan så är det dramatiseringar med koppling till boken som gäller. Varje klass gör ett besök hos kulturskolans dramapedagoger. Det blir återigen kreativt och tankeväckande men på ett annat sätt.
– Vi gör valda delar av boken tillsammans, funderar, resonerar och kanske kommer vi fram till nya vändningar och slutsatser, säger dramapedagogen Sofia Nerman. När eleverna kommer till oss får de först se en dramatisering av den del av boken som berättar hur det gick till när Doktor Proktor uppfann pruttpulvret och hur han sedan mötte sin assistent Bulle.

Därefter delas barnen in i grupper och får själva spela professorer och assistenter, med hjälp av vita rockar och lite galna kostymdetaljer.
– Vårt dramapass med barnen blir en plats för det galna, uppsluppna och fantasifulla, vem vet vad som händer när du stoppar ett pulver i munnen? Kanske växer det ut ett monster på din arm, eller så kanske du förvandlas till en fjortis!

Den avslutande träffen hålls på biblioteket och då knyter man ihop, sammanfattar och boksamtalar, berättar Johanna Hellstrand.
– Samarbetet mellan biblioteket, kulturskolan och Vetenskaparna är väldigt givande. Vi upplever att vi genom våra olika professioner kan bidra till att göra läsningen till en intressant, lärorik och inspirerande upplevelse för barnen.

Kontakt:
Johanna Hellstrand, Söderköpings stadsbibliotek
Telefon: 0121-182 84
E-post: johanna.hellstrand@soderkoping.se

Sofia Nerman, Söderköpings kulturskola
Telefon: 0121-181 97
E-post: sofia.nerman@soderkoping.se

Peter Lindström, Vetenskaparna, Nyströmska gymnasieskola
Telefon: 0121-184 23
E-post: peter.lindstrom@soderkoping.se



2014-01-27 | Läsfrämjande berättande skrivande Teater cirkus drama 6-9 år 10-12 år 13-15 år 16-19 år